Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 23. októbra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Ako behať (1. časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.07.2008

Mnohí kondiční bežci usilujú o zlepšenie svojich doterajších výkonov, chcú bežať predovšetkým rýchlejšie.
Ako behať (1. časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Mnohí kondiční bežci usilujú o zlepšenie svojich doterajších výkonov, chcú bežať predovšetkým rýchlejšie. Títo bežci si musia v prvom rade uvedomiť, že rýchlosť je pohybová schopnosť, ktorá je závislá od určitých vlôh a dispozícií. Tréningom možno zvyšovať predovšetkým vytrvalosť (aj v staršom veku), t.j. schopnosť pri určitej rýchlosti bežať dlhšie. Až na tejto kvalitatívnej základni možno rozvíjať, resp. udržať rýchlosť. Športoví lekári a tréneri vedia, že existujú tri spôsoby, ako zlepšovať bežeckú výkonnosť.

1. zvyšovaním maximálneho VO2 (MO)
2. zvyšovaním anaeróbneho prahu (AT)
3. zvýšením výdrže (RE)

Z toho vyplýva, že správny tréning bude zameraný na zlepšenie jedného, dvoch alebo všetkých troch faktorov výkonnosti. Tréning bez uvedeného zamerania môže síce priniesť aj pozitívne výsledky, ale nebude to najoptimálnejšia cesta. Inými slovami: bežec môže trénovať denne 30-40 minút a kondícia sa bude postupne zlepšovať. Jedného dňa však zistí, že jeho výkonnosť sa stabilizovala na určitej úrovni a viac sa nezvyšuje. Potom začne bežec rozmýšľať či neexistuje lepší spôsob tréningu.

VO2 max je najväčšie množstvo kyslíka, ktoré môžu využiť svaly pri maximálnom zaťažení za jednu minútu. Nie je to však len množstvo kyslíka, ktoré môže byť odovzdané srdcu a pľúcam. Vplyvom tréningu svaly dolných končatín spaľujú oveľa účinnejšie kyslík, ktorý je k dispozícii. Tento fakt pomáha vysvetliť, prečo napríklad dobrý plavec nemusí byť dobrý bežec, a naopak dobrý bežec nemusí byť dobrý plavec. Obaja športovci majú výkonný kardiovaskulárny systém, ale každý z nich má vytrénované svaly na odlišnú športovú disciplínu. Samotná nameraná hodnota VO2max laikov veľa nehovorí. Jednoduchšia metóda na pochopenie VO2max vyplýva z tabuľky. Do ľavého stĺpika tabuľky sa dosadí dosiahnutý čas na 10 km a v ďalšom stĺpci je uvedené zodpovedajúce tempo na 1 míľu pri VO2max. Vedci uvádzajú, že pravidelný tréning v tomto tempe účinne zvýši VO2max, čo dáva predpoklady na rýchlejší beh. Ako to však bude vyzerať v praxi?

Toto tempo musí bežec udržať v trvaní asi 11 minút. Nie je však dobré behať každý deň týmto tempom, pretože by to viedlo k chronickej únave. Okrem pretekov by nemal kondičný bežec trénovať touto rýchlosťou dlhšie ako 5 minút. Lepšie je zaradiť intervalový tréning, ktorý by mal obsahovať 3 až 6 úsekov dlhých 800 m v MO tempe, alebo 8 až 12 úsekov 400 m dlhých. Medzi týmito úsekmi by sa mali zaradiť 2-3 minúty klusu. Takto možno bezpečne nabehať odporúčaných 11 minút alebo aj viac v MO tempe. Adaptácia bez vyčerpania je základom všetkých tréningových programov. Keď si bežec zvykne na úsilie v MO tempe, môže si ho vyskúšať i mimo dráhy v teréne podľa vlastného výberu. Niet pochýb o tom, že väčšina bežcov je schopná behať úseky 400 m rýchlejšie než MO tempom. Nemá to však význam, vedie to len k únave a vyčerpaniu.

Pri stanovení správneho tréningu je často diskutovanou otázkou anaeróbny prah. Vie sa, že bežci s vysokým VO2max dosahujú veľmi rýchle časy. Zvýšeniu anaeróbneho prahu sa dnes prikladá rovnaký význam. Dobrým príkladom dôležitosti anaeróbneho prahu sú bývalí vynikajúci maratónci ako Frank Shorter a Derek Clayton. Obaja mali relatívne nízky VO2max v porovnaní so špičkovými atlétmi. Ich anaeróbny prah bol však tak vysoký, že mohli behať maratón na 85% ich VO2max, zatiaľ čo ostatní boli schopní udržať túto hladinu na 75-80%. Cesta ako zvýšiť anaeróbny prah, je trénovať rýchlosťou, uvedenou v stĺpci 3. Je to tempo asi na 85% VO2max. Tréneri odporúčajú zaradiť do tréningového plánu aspoň jednu tréningovú jednotku 3-6 minút v režime AT. Pri príprave na maratón sa týmto tempom behá polovica tréningu.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Pradávna vojna medzi ľudskou rasou a bájnymi obrami ožíva, keď sa mladý farmár Jack vydá zachrániť princeznú Isabelle. Zázračné fazuľky otvárajú prepojenie dvoch svetov a kráľovstvo je v ohrození.
pred 6 rokmi
Opäť sme pre všetkých svojich čitateľov pripravili súťaž. Tentokrát hráte o 2x2 lístky na AMO & Band Space Tour.
pred 6 rokmi
Informácie o tom, že bude Slovensko na súťaži reprezentovať speváčka Celeste Buckingham, vraj nie sú pravdivé.
pred 5 rokmi
Typové označenie Nissan ZEOD RC je skratkou Zero Emissions On-Demand Racing Car (pretekársky automobil s nulovými emisiami na požiadanie).
pred 6 rokmi
Jediný čo hreší je kolekciou nahrávok, ktoré Rytmus pozbieral za posledné mesiace. Väčšina skladieb oficiálne nikdy nevyšla.
pred 7 rokmi
Namiesto toho, aby softvér používaný na policajnom oddelení v Santa Cruz predpovedal, kto spácha zločin, softvér z odhaduje, kde by mohol byť zločin spáchaný.
pred 6 rokmi
Vyplýva to z výsledkov britskej štúdie, ktorá analyzovala možné dopady navrhovanej legislatívy o spotrebe motorových vozidiel z dielne Európskej komisie.
pred 3 rokmi
Trubkár a skladateľ Chris Botti, ktorý so svojim jedinečným orchestrom koncertoval v tých najväčších hudobných stánkoch po svete vystúpi už na budúci týždeň v Bratislave.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT