Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie Dnes PR správy

Dnes je 08. decembra 2016, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Ako behať (1. časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.07.2008

Mnohí kondiční bežci usilujú o zlepšenie svojich doterajších výkonov, chcú bežať predovšetkým rýchlejšie.
Ako behať (1. časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Mnohí kondiční bežci usilujú o zlepšenie svojich doterajších výkonov, chcú bežať predovšetkým rýchlejšie. Títo bežci si musia v prvom rade uvedomiť, že rýchlosť je pohybová schopnosť, ktorá je závislá od určitých vlôh a dispozícií. Tréningom možno zvyšovať predovšetkým vytrvalosť (aj v staršom veku), t.j. schopnosť pri určitej rýchlosti bežať dlhšie. Až na tejto kvalitatívnej základni možno rozvíjať, resp. udržať rýchlosť. Športoví lekári a tréneri vedia, že existujú tri spôsoby, ako zlepšovať bežeckú výkonnosť.

1. zvyšovaním maximálneho VO2 (MO)
2. zvyšovaním anaeróbneho prahu (AT)
3. zvýšením výdrže (RE)

Z toho vyplýva, že správny tréning bude zameraný na zlepšenie jedného, dvoch alebo všetkých troch faktorov výkonnosti. Tréning bez uvedeného zamerania môže síce priniesť aj pozitívne výsledky, ale nebude to najoptimálnejšia cesta. Inými slovami: bežec môže trénovať denne 30-40 minút a kondícia sa bude postupne zlepšovať. Jedného dňa však zistí, že jeho výkonnosť sa stabilizovala na určitej úrovni a viac sa nezvyšuje. Potom začne bežec rozmýšľať či neexistuje lepší spôsob tréningu.

VO2 max je najväčšie množstvo kyslíka, ktoré môžu využiť svaly pri maximálnom zaťažení za jednu minútu. Nie je to však len množstvo kyslíka, ktoré môže byť odovzdané srdcu a pľúcam. Vplyvom tréningu svaly dolných končatín spaľujú oveľa účinnejšie kyslík, ktorý je k dispozícii. Tento fakt pomáha vysvetliť, prečo napríklad dobrý plavec nemusí byť dobrý bežec, a naopak dobrý bežec nemusí byť dobrý plavec. Obaja športovci majú výkonný kardiovaskulárny systém, ale každý z nich má vytrénované svaly na odlišnú športovú disciplínu. Samotná nameraná hodnota VO2max laikov veľa nehovorí. Jednoduchšia metóda na pochopenie VO2max vyplýva z tabuľky. Do ľavého stĺpika tabuľky sa dosadí dosiahnutý čas na 10 km a v ďalšom stĺpci je uvedené zodpovedajúce tempo na 1 míľu pri VO2max. Vedci uvádzajú, že pravidelný tréning v tomto tempe účinne zvýši VO2max, čo dáva predpoklady na rýchlejší beh. Ako to však bude vyzerať v praxi?

Toto tempo musí bežec udržať v trvaní asi 11 minút. Nie je však dobré behať každý deň týmto tempom, pretože by to viedlo k chronickej únave. Okrem pretekov by nemal kondičný bežec trénovať touto rýchlosťou dlhšie ako 5 minút. Lepšie je zaradiť intervalový tréning, ktorý by mal obsahovať 3 až 6 úsekov dlhých 800 m v MO tempe, alebo 8 až 12 úsekov 400 m dlhých. Medzi týmito úsekmi by sa mali zaradiť 2-3 minúty klusu. Takto možno bezpečne nabehať odporúčaných 11 minút alebo aj viac v MO tempe. Adaptácia bez vyčerpania je základom všetkých tréningových programov. Keď si bežec zvykne na úsilie v MO tempe, môže si ho vyskúšať i mimo dráhy v teréne podľa vlastného výberu. Niet pochýb o tom, že väčšina bežcov je schopná behať úseky 400 m rýchlejšie než MO tempom. Nemá to však význam, vedie to len k únave a vyčerpaniu.

Pri stanovení správneho tréningu je často diskutovanou otázkou anaeróbny prah. Vie sa, že bežci s vysokým VO2max dosahujú veľmi rýchle časy. Zvýšeniu anaeróbneho prahu sa dnes prikladá rovnaký význam. Dobrým príkladom dôležitosti anaeróbneho prahu sú bývalí vynikajúci maratónci ako Frank Shorter a Derek Clayton. Obaja mali relatívne nízky VO2max v porovnaní so špičkovými atlétmi. Ich anaeróbny prah bol však tak vysoký, že mohli behať maratón na 85% ich VO2max, zatiaľ čo ostatní boli schopní udržať túto hladinu na 75-80%. Cesta ako zvýšiť anaeróbny prah, je trénovať rýchlosťou, uvedenou v stĺpci 3. Je to tempo asi na 85% VO2max. Tréneri odporúčajú zaradiť do tréningového plánu aspoň jednu tréningovú jednotku 3-6 minút v režime AT. Pri príprave na maratón sa týmto tempom behá polovica tréningu.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Pallas - realitná kancelária ponúka svoje služb...
Mobilné telefóny na 2 alebo 3 sim karty, tablet...



Zapájame kuchynské elektrospotrebiče s platným...
Dlhodobo bojujete s finančnými tlakmi, nedostat...
Sužujú - trápia vás zdravotné, osobné, finančné...

Dlho hľadáte prácu, ktorá vás bude baviť? Nebav...
Vsetkych zaujemcov o pracu na lodiach by sme s ...
Sme personalna agentura Atena a ponúkame prácu ...

63 000.00 €
Na predaj rodinný dom, rozloha 1 120 m2
69 990.00 €
Na predaj byt, 2 izby, rozloha 54 m2, balkón, l...
8 490.00 €
Na predaj chata, rozloha 259 m2



10 699.00 €
3 290.00 €
2 999.00 €


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 2 rokmi
Zbav sa svojich miláčikov je silno umelecký zážitok zo života umelcov. Vznikol na základe skutočných udalostí a reálnych osôb a dych vyráža nielen tým, že sa v ňom prepiera bohémsky život a homosexualita.
pred 3 rokmi
Ľuďom, ktorí si už zakúpili lístky, vrátia vstupné.
pred 4 rokmi
Pacienti okrem zvyšovania cien liekov sa podľa podpredsedu SDKÚ Viliama Novotného dočkajú aj dlhšieho čakania na operácie.
pred 5 rokmi
Splash sa môže pochváliť zvýšeným výkonom a nižšou spotrebou paliva
pred rokom
Poetický príbeh chlapca Lukasa a orlieho mláďaťa.
pred 3 rokmi
Porsche Panamera Turbo inak: Panamera Turbo z Leonbergu
pred 4 rokmi
Vláda dnes schválila Národnú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike
pred 4 rokmi
Už v stredu 13. marca sa začne registrácia účastníkov na konferenciu MobileRulezz.

 
 
 

FRAGILE - QUEEN SYMPHONY 2
TOP NOVINKA ZO SVETA HUDBY - UŽ ČOSKORO
FRAGILE - QUEEN SYMPHONY 2
TOMÁŠ KLUS VYRAZIL NA RECYKLUS TOUR
CHYSTÁ „LIVE“ ALBUM, KTORÉMU PREDCHÁDZA NOVÝ SINGEL
TOMÁŠ KLUS VYRAZIL NA RECYKLUS TOUR
Je lepšie auto vlastniť alebo si ho požičiavať?
Automobily sú dostupnejšie ako kedykoľvek predtým. Svedčia o tom parkoviská, ulice i chodníky plné odstavených vozidiel. Je vlastné auto skutočne takým ternom? Dali sme dohromady plusy a mínusy života s autom a bez neho.
Je lepšie auto vlastniť alebo si ho požičiavať?
Tom Hanks v pekle Dana Browna: Do kín prichádza Inferno
Po úspešných adaptáciách kníh Da Vinciho kód a Anjeli a Démoni, prináša režisér Ron Howard filmovým divákom pokračovanie s názvom Inferno.
Tom Hanks v pekle Dana Browna: Do kín prichádza Inferno