Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 17. novembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Cholesterol II

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 05.10.2009

HDL aj LDL sú proteíny produkované pečeňou.
Cholesterol II
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

HDL aj LDL sú proteíny produkované pečeňou. LDL tvoria asi 60 – 70% cholesterolu, HDL asi 25%. Obidva druhy dopravujú cholesterol v krvi na použitie do ďalších orgánov. Sú ako člny alebo loďky vezúce cholesterol.

Len nedávno sme začali rozlišovať medzi rôznymi druhmi tukov – nasýtenými, polynenasýtenými a mononenasýtenými. Väčšina nasýtených tukov sa nachádza v živočíšnych produktoch, konkrétne v mastnom mäse, vnútornostiach – v pečeni, obličkách, mozgu a mliečnych výrobkoch, ako je maslo, smotana, plnotučné mlieko a syry. Najúčinnejší spôsob, ako znížiť hladinu cholesterolu, je vyhnúť sa nasýteným tukom. Ak jete mäso, tak len chudé, bez viditeľnej mastnoty.

Vyprážaný rezeň môže byť šťavnatý, chutný a jemný, no biele prúžky v ňom sú bohaté na nasýtené tuky. Ak máte rád opekané hamburgery, použite radšej chudé mleté mäso než bežné, alebo skúste morčacie alebo sójové. Vyhýbajte sa mrazeným výrobkom z mletého mäsa a hydina, sú obvykle plné kože a tukov. Pred konzumáciou hydiny z nej najskôr stiahnite kožu. Pamätajte si, že väčšina pekárenských výrobkov je pripravovaná so smotanou a celými vajciami. Len málo „zlých“ nasýtených tukov sa nachádza v rastlinných olejoch ako je kokosový, palmový a olej z palmového semena. Treba sa im vyhýbať.

Polynenasýtené tuky sa nachádzajú v rastlinných a zeleninových olejoch, napríklad v kukuričnom. Nie sú škodlivé, pokiaľ to nepreháňate a nejete ich veľa a pokiaľ sú v tekutom stave.

Možné dôsledky veľkého množstva polynenasýtených rastlinných olejov na rakovinu nie sú ešte dokázané. Len čo sa tieto oleje procesom stuženia dostanú do tuhého stavu (výroba margarínov a arašidového masla), čím vzniknú takzvané transmastné kyseliny, mali by ste sa ich zriecť alebo ich používať len občas, lebo zle vplývajú na artérie.

Najzdravšie pre srdce sú mononenasýtené tuky, najmä repkový a olivový olej. Ten druhý konzumovali stáročia ľudia žijúci v oblasti Stredomoria (Taliansko, Španielsko a Grécko), u ktorých je nízky výskyt chorôb koronárnych artérií. Olivový olej sa hodí do šalátov na dresingy, ale nie na vysmážanie alebo pečenie, pretože dymí. Tam používajte repkový olej. Ale ani s týmito olejmi to netreba preháňať, to že sú najvhodnejšie ešte neznamená, že ich môžete konzumovať koľkokoľvek.

Cholesterol sa nachádza len v živočíšnych výrobkoch. Najbohatšími zdrojmi sú vaječné žĺtky, mäso, najmä živočíšne vnútornosti, mliečne výrobky, ryby a hydina. Nenachádza sa vo vaječných bielkoch, v ovocí, orechoch, zelenine, obilí, cereáliach a semienkach rastlín. Ideálne sú potraviny rastlinného pôvodu, ako je fazuľa, zelenina i ovocie. Obsahujú len málo alebo vôbec nasýtených tukov a vôbec nijaký cholesterol.

Zeleninu nemiešajte s maslom a smotanou, ani ju nepražte. Stačí ju podusiť alebo povariť v slepačom vývare zbavenom tuku, vo vode alebo vo vlastnej šťave. Chlieb, cestoviny, cereálie a sušené strukoviny tiež nezvyšujú hladinu cholesterolu Neobávajte sa ich kalorického obsahu. Majú ho menší ako jedlá bohaté na tuky (ak ich neochucujete ťažkými omáčkami, maslom, smotanou alebo syrom).

Určite ste už počuli o tom, že morské živočíchy, ako škľabky, hrebenatky, kraby, ustrice a homáre obsahujú veľa cholesterolu. Je to tak, vylepšuje to však skutočnosť, že majú veľmi málo nasýtených tukov a veľa polynenasýtených, vrátane mastných kyselín typu omega-3. Preto ich môžete konzumovať, ale s mierou. Ale kaviár, kalmare a garnely, to je iná. Iba jedna polievková lyžica kaviáru obsahuje 95 mg cholesterolu. Tým sa preto radšej vyhnite.

Čo sa týka polievok, najlepšia je zeleninová alebo bujón, ktorý ste si sami uvarili, pretože aspoň viete, čo ste doň dali.

Čo sa týka prípravy jedál, vhodné je opekanie, pečenie, úprava v mikrovlnke, dusenie, rýchle opraženie alebo marinovanie v bylinkách. Nevhodné je vyprážanie mäsa ponoreného do tuku.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Speváčka Katka Koščová uviedla na svojej stránke na sociálnej sieti, že 3. decembra odohrá svoj posledný koncert „pred vyliahnutím drobca“.
pred 8 rokmi
Magazín Billboard predpokladá, že Judas by mohol tento týždeň za menej ako dva a pol dňa dosiahnuť 350 až 400-tisíc stiahnutí.
pred 7 rokmi
Americký herec, režisér, producent, environmentalista, filantrop a zakladateľ inštitútu Sundance patrí k najväčším talentom v americkom filmovom priemysle.
pred 8 rokmi
Volkswagen Prototyp XL1 je tretím vývojovým stupňom tzv. jednolitrového automobilu (1-Liter Auto).
pred 5 rokmi
Vynikajúci príbeh, originálny námet a majstrovské rozprávačstvo urobilo z trilógie Ľavá ruka Boha svetový fenomén.
pred 15 rokmi
Od premiéry na vlaňajšom parížskom salóne Citroen C3 Pluriel už stihol zožať slávu v západnej Európe nielen za dizajn, ale najnovšie tiež za vysokú mieru bezpečnosti.
pred 3 rokmi
Wi-Fi sa dnes stalo súčasťou moderného života. Doma sa na bezdrôtové pripojenie pozeráme ako na ostatné služby typu tečúcej vody a elektriny.
pred 3 rokmi
Vstúpte do Európy v roku 2400. Vďaka technickému pokroku a rýchlemu napredovaniu civilizácie sa konečne splnil sen ľudstva: človek oklamal starnutie a stal sa nesmrteľným! Človek porazil smrť! No nikdy nie je nič biele alebo čierne...

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT